MeNZiL.wp

Niyet ettim Allah rızası için..

TASAVVUFUN GAYESİ

Posted by Zâcir Eylül 2, 2006

 

Tasavvuf, dünyanın süsünden yüz çevirmek, insanların meyil edegeldiği geçici lezzetlerden korunmak, halk ile beraber, Hakka nelmektir.

Tasavvufun gayesi Hakk’ın rızâsı kazanmak in nefisleri temizlemekten, güzel ahlâk sahibi olmaya çalışmaktan, kısaca Allah ve Resûlü’nün ahlâkiyle ahlâklanmaktan ibarettir.

Önceleri tasavvufun zuhûrunden maksat, ahlâkı zelleştirmek, nefsi terbiye etmek, yani nefsi dine m, dini nefs için vicdan lmak, nefsi dinin hükmü altına sokmak, sâlih ameller ve güzel ahlâk ile süslenmekti.

Hazret-i Peygamber Efendimiz hâtemü’l-enbiyâ olarak gönderilmelerinin sebebini kendileri bizzat şöyle buyurmuşlardır: Ben mekârimi ahlâkı tamamlamak için gönderildim.(Muvatta, “Hüsnü’l-Huluk”, 8 )

Binâenaleyh tasavvufun ulaşmak istedi gaye, ahlâkın kemâl mertebesine varmak için her hususta Peygamberimizin gittiği ve gösterdiği yoldan yürüyüp, ve dış olgunluğu itibariyle insanlığın kemâline en güzel örnek olan Fahr-i Kâinatın hakikî risi olmaktır.

Ceset ve ruh

İnsan iki hakikatten müteşekkildir: Ceset ve ruh. Ruh için Kurânı Kerimde

“Rabbin meleklere: Ben, balçıktan, işlenebilen kara topraktan bir insan yaratacağım. Onu yapıp ruhumdan üflediğimde ona; secdeye kapanın, demişti” (Hicr,29)

“Sana ruhun ne olduğunu soruyorlar, de ki: Ruh, Rabbimin buyruğundan ibarettir. Bu hususta size pek az bilgi verilmiştir.” (İsra,85) buyurulmuştur.

İnsanın ikinci hakikati olan anâsır ve eczâ için ise:

“Allahın katında İsa‘nın durumu kendisini topraktan yaratıp sonra (ol) demesiyle olmuş olan- Âdem’in durumu gibidir” (Al-i İmran,59)

“Allah, (İblis’e): Sana emrettiğim halde, seni secdeden alıkoyan nedir? blis): Beni ateşten, onu çamurdan yarattın, ben ondan üstüm, cevabını verdi” (A’raf,12) meâlindeki âyetler vârid olmtur.

Şimdi latîf olan ruh, kesif olan bedene girince anâsın ruh üzerinde yaptığı te’sirler, ruhun safvet-i asliyyesine halel getirdiğinden ve insanın kemâli ancak, ruhun safvetini muhafaza ile mkün olacağından, ruhun, cismin üzerine galibiyetini te‘min için alınan tedbirler, tasavvufun gayesini teşkil etmtir.

 

Mâhir İz, Tasavvuf

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: